Wednesday, April 21, 2010

Otak Yang Lesu



Apa akan jadi jika enjin kereta kita dibiarkan dengan lama tanpa dihidupkan? Mungkin kereta tu akan semput, susah nak start dan mungkin juga akan rosak.

Begitu juga dengan otak kita. Mungkin ramai yang menyangka, kalau otak kita selalu digunakan/ berfikir, ia akan rosak atau menjadi lesu kerana terlalu banyak digunakan/ berfikir.

 Sebenarnya, selalunya otak kita akan menjadi lebih efisyen dan lebih sihat apabila lebih banyak kita berfikir. Disini juga sebahagian daripada cara menggerakkan momentum untuk terus berjaya.

Berbanyak-banyak berfikir mengenai idea baru, cara menjadi lebih kreatif dalam keluarga dan kerjaya, cara mengambil hati suami/ isteri, cara yang paling efektif untuk mendidik anak-anak, cara lebih kreatif dalam perniagaan, strategi perniagaan baru, cara mendapat pelanggan, cara memulangkan pelanggan yang hilang dan sebagainya. 

Apa yang saya selalu lakukan adalah, bawa buku nota kecil (yang macam buku 555 tu), dan pen ke mana sahaja. Dapat sahaja idea, cepat-cepat saya tulis. Kadang-kadang, sehari, berpuluh-puluh idea yang kita dapat! 

Lebih banyak anda berfikir, lebih efisyen otak anda. Dan otak yang efisyen akan memberi idea-idea yang lebih bernas yang tidak pernah anda fikirkan!

Hadiri majlis-majlis ilmu untuk mendapat lebih banyak input dalam diri kita. Dengan membuka minda kepada lebih banyak input, kita akan dapat melihat lebih banyak peluang-peluang yang ada disekeliling kita.


Artikel ini diambil dari email oleh Irfan Khairi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...