Monday, July 12, 2010

Tip Perniagaan Internet: Strategi menjalankan perniagaan Internet Tanpa Modal - BERI FOKUS!



Alasan favorite tak dapat mulakan perniagaan yang paling favorite sering saya dengar adalah "Tak ada modal... macam mana nak mulakan perniagaan?"

Jawapan saya adalah, always mulakan secara kecil-kecilan dulu. Jarang saya galakkan menggunakan pinjaman daripada institusi kewangan. Gunakan duit sendiri atau keluarga yang memahami. Bila kita bermula kecil, makin banyak ilmu yang kita akan pelajari dalam membesarkan perniagaan kita.

Satu pilihan memulakan perniagaan tanpa modal (atau modal minima) adalah dengan menjalankan perniagaan berbentuk affiliate di Internet.

Perniagaan affiliate adalah apabila kita menjual produk usahawan Internet lain melalui laman web kita dan mendapat komisyen daripada hasil jualan.

Ramai yang beranggapan, atau fikir, perniagaan berbentuk affiliate adalah perniagaan kecil-kecilan dan hanya wujud secara sampingan. Sebenarnya, untuk berjaya dalam perniagaan affiliate, anggap perniagaan tersebut adalah perniagaan utama anda!

Berikut adalah 3 contoh laman web yang berkonsepkan menjalankan perniagaan affiliate (perniagaan Internet tanpa modal):

    * http://www.livingroom.org.au/photolog/ : Laman ini menjual berbagai-bagai jenis kamera- tanpa mereka menyimpan stok satu kamera pun! Dengan hanya menyertai program affiliate daripada Amazon.com

    * http://www.gatzet.com/ : juga adalah peminat gadget-gadget canggih dan menjalankan perniagaan Internet tanpa modal dengan menyertai program affiliate!

    * http://www.thetoyreview.com/blog/ : pula adalah usahawan yang berminat menjual permainan kanak-kanak, tetapi tidak menggunakan sebarang modal- hanya dengan menyertai program affiliate perniagaan internet lain yang menjual permianan di Internet!


Satu strategi yang amat penting untuk memaksimakan pulangan kita adalah dengan cara memberi FOKUS kepada satu jenis produk atau perkhidmatan sahaja!

Maksudnya, sekiranya anda berminat menjual kamera, pastikan fokus pada kamera sahaja yang anda jual di satu laman web. Sekiranya anda minat pada gadget, pastikan fokus pada gadget sahaja. Sekiranya anda minat pada permainan kanak-kanak, fokus pada permainan kanak-kanak sahaja!

Jangan di campur! sebagai contoh, menjual kamera DAN jam tangan sekali. Atau menjual gadget DAN peralatan sukan sekali. Atau menjual permainan kanak-kanak DAN produk kesihatan sekali. Ini adalah teknik yang salah.

Dengan cara memberi fokus kepada satu jenis produk sahaja, ia juga menjadikan pelanggan anda FOKUS untuk MEMBELI dari anda!

So, lepas ni, no more alasan TIADA MODAL dalam menjalankan perniagaan di Internet ;) Daripada menyertai skim-skim cepat kaya di Internet (yang pastinya perlukan wang modal), baik sertai perniagaan program affliate. Tak perlu bayar pun untuk menyertai. Pilihan yang lebih bijak bukan?


Artikel ini diambil dari email oleh Irfan Khairi

 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...